Test av YopEX LiveDVD

31Oct09
YopEX FireFox

YopEX FireFox

I dag tar vi liten pause från fotona och gör något helt annat, en snabb titt på YopEX som är skapat av mannen med de 1000 live distarna nämligen Exton. YopEX bygger på Yoper och den största skilnaden är att YopEX har svenska som standardspråk. Nu brukar inte det svenska språkstödet vara något problem i Linux, men kör man operativsystemet från CD ör det skönt att slippa att ställa om allt efter varje omstart.

Eftersom jag är en snål jävel så lägger jag inga pengar på att bränna en LiveCD/DVD i onödan ( dessutom har garderben full med gamla LiveCD ). Jag använder Virtualbox istället, vilket ger både för nackdelar. Största nackdelen är att man inte ser hur bra mjukvaran fungerar med hårdvara.

Mitt första försök med YopEX gick inte så bra då den versionen inte fungerade med virtualbox, men i sann open source anda fixade Exton det på någon dag efter att jag hade påpekat problemet. Mitt andra försök (med ny isofil) gick bättre, då kom nästa problem. Skärmupplösningen, YopEX autokonfigurerar sig inte efter min skärm utan körs i 1600×1200 vilket är lite för stort för min 1200×800. Problemet löser man med två musklick.

Fel skrivbord?

Fel skrivbord?

Vid någon av omstarterna fick jag ett helt annat utsende på mitt skrivbord samt att inställningarna för det svenska tangentbordet försvan. Personligen så väljer jag inte dist efter hur standard skrivbordet ser ut så för mig var det inget problem även om en del ikoner KDEpanelen hade försvunnit (se bild till vänster) . Och tagentbords problemet löser man med två musklick. Om  detta är YopEX eller Yoper problem vill jag låta vara osagt.

För att kunna slakta systemet helt behövde jag en installation. Än en gång fick virtualbox rycka in. Än en gång problem. Det stora problemet som jag stör mig på är att under uppstarten av LiveDVD får man möjligheten att välja installation, problemet är att jag lyckades inte välja installation så fort jag använde piltangenterna för att göra ett val fortsatte startprocessen. Det borde väl inte vara så svårt att pausa processen här om en tangent trycks ner och sen fortsätta när användaren trycker ner enter.  För att lösa detta problem kan man även starta yoperinstall i från ett konsollfönster. Exton skrev i sin insatllations hänvisning (här) att man bara startar yoperinstall, men detta visade sig inte vara hela sanningen men behöver köra “sudo init 1yoperinstall” vilket han även påpekar på Linuxportalen det är ju liten skillnad. Efter installationen förvann åter mitt svenska tangentbord och utseendet förändrades (se skärmdumpen “Fel skrivbord?”).

Nu funkar allt, men detta blogginlägg blev så långt att det inte finns utrymme för att titta på vad som finns under huven på YopEX/Yoper.

//Fredrik



No Responses Yet to “Test av YopEX LiveDVD”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

