Test av studioblixtar.

06Mar10

I kväll blev jag inbjuden att vara med och testa Mats studioblixtar och hans nya ljusmätare. Ingen av oss hadde någon direkt erfarenhet av sådan utrustning så det var väldigt lärorikt. Uppsättningen var enkel och enbart i studiesyfte, det som förvånade mig mest var att ljusmätaren och min kamera inte ville ha samma slutare och bländare. Tex kunde ljusmätaren säga f2.8 1/250@ iso 200, och med min kamera var jag tvungen att köra med f11 1/250 @ iso 200. Detta beror troligen på att jag har noll koll på hur min kamera fungerar med extern blixt. Följande bilder är helt oredigerade med kameran instäld på “standard”, bländare och slutare är manuellt inställda.

Enligt ljusmätaren...

Enligt ljusmätaren...

Godtycklig inställning i kameran

Godtycklig inställning i kameran

Också godtyckligt uppskattad ljusmätning...

Också godtyckligt uppskattad ljusmätning...

Arbete och diskussion pågår...

Arbete och diskussion pågår...

Med godtycklig ljusmätning menar jag att man först tar en bild och är den inte bra så ändrar man inställningarna och upprepar tills man är nöjd.

//Fredrik



No Responses Yet to “Test av studioblixtar.”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

