Filtertest.

29Apr10

Bilderna jag ska visa i kväll kan upplevas som starka, kännsliga besökare ska därför klicka sig vidare. Jag fick låna hem ett L.C.W 2-400ND filter för att testa. Filtret ska ge upp till 8 stopp och är ställbart i styrkan, vilket kan vara praktiskt om man inte önskar så stor effekt. Normalt sätt använder jag Cokins filter, men de är inte så starka och man riskerar förlorar lite bildkvalitet när man använder flera olika filter i hop.

Filtertest 1:

Filter test 1 (klicka för högre upplösning).

Filter test 1 (klicka för högre upplösning).

Jag använde sigmas 10-20mm (4-5.6) jag ställde in bländaren på 5.6 och valde sedan slutarautomatik , fokus på “oändligt”och plåtade en ganska gråtist himmel för att slippa störande moment. Första bilden i serien togs utan filter för att användas som referens på hur mycket objektivets normala vinjetering är på f5.6. Bild 2 togs med filtret inställt på minsta ljusdämpning, för sista bilden ställde jag in “Max”. Hjälp vad lustig vinjeteringen blev.

Filtertest 2:

En landskapsbild..

En landskapsbild..

Modfäld provade jag att ta en enkel landskapsbild, jag använde nu bländare 22 för att se om det påverkade vinjeteringen. Men nix. Vi får se om det blir några mer fälttester av detta skumma filter.

//Fredrik



2 Responses to “Filtertest.”

  1. 1 janne

    Snygg leksak… Just kommit hem… såg dina cykelspår..och tog några bilder därifrån… nu ska de ut på FL.
    Janne


Leave a Reply

