Samma men ändå inte.

06May10

Hur mycket kan man leka med en bild i datorn och ändå fortfarande kalla det fotografi är en diskussion som ofta dyker upp i olika forum och över allt annat. Är en bild sämre för att en del av den kreativaprocessen sker vid datorn och inte i kameran? Själv brottas jag ofta med tanken, ena sidan är väldigt lat och vill ha allt färdigt i kameran, möjligen lite nivåer och möjligen vinjetering. Samtidigt har man stor kreativ frihet i datorn.

Jag plockade upp en bild ur papperskorgen och började leka lite med den. Först ut är ett försök till “cross processing“, tycker att namnet är lite missvisande då bilden aldrig varit i närheten av några framkallningsvätskor.

Cross processing

Cross processing

Lomografi?!? inte riktigt men två olika efterapningar.

Lomografi?

Lomografi?

Lomo?

Lomo?

Jag ger fan i HDR efter som alla tolkar det hur de vill (oftast förmycket), när vi ändå är ingång och manipulerar våra bilder kan vi hoppa in på kubism. Jag lät Gimp skapa två olika tolkningar av samma bild. Och egentligen är bilderna mindre bearbetade än ovanstående så de är mer nära orginal bilden.

Kubism light.

Kubism light.

Extrem kubism.

Extrem kubism.

Orginal bilden är för dålig för att publiceras. Måndag (10/5) till fredag (14/5) kommer en del mina bilder bära vissa underliga spår av kubism (om jag vågar). Risken är väl att det inte kommer några bilder på en hel vecka, vi får väl se.

//Fredrik



No Responses Yet to “Samma men ändå inte.”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

