En Svensk tiger – kanonbilder…

14May10

Förlåt för rubriken men jag ville ha in både “En Svensk tiger” och kanonbilder i rubriken, och varför? I dag “råkade” jag resa tillbaka i tiden, till “berdskapsåren” året blev ca 1942, och en kall gråmulen majdag. Här av min bild på luftvärnsposten i dimman, tyvärr kan jag av sekritesskäl inte avslöja platsen, som sagt: “En Svensk tiger”.

En Svensk tiger.

En Svensk tiger.

Jag och “fotogänget” besökte Beredskapsmuseet (“Kanonerna på Djuramossa” om man så vill) utanför Helsingborg  och SMBs familjedag och “fotogänget” är ju nästan som en familj nu. På schemat stod allt från Caroliner till stridsvagn m/42 som både rullade och skjöt så det dånade (mer om det en annan dag). I dag bjuder jag bara på bilder av pansarvärnspjäs m/37 och m/57. Jag fick så många bilder att jag inte vet hur jag ska kunna visa alla, vi gick runt i ca 6 timmar och plåtade och fikade.

Förberedelser av 37mm pansarvärnspjäs m/37

Förberedelser av 37mm pansarvärnspjäs m/37

"Målet förstört" av m/37

“Målet förstört” av m/37

Vad för väntar ni er? Det är klart att en 37mm pjäs slår ut allt… eller, ska vi dra “knack-knack-skämt” och låta en 57mm pjäs försöka?

m/57 dånar till och fyller området med rök....

m/57 dånar till och fyller området med rök….

57mm pipan på m/57

57mm pipan på m/57

pansarvärnspjäs m/57 ur mer kreativ fotovinkel.

pansarvärnspjäs m/57 ur mer kreativ fotovinkel.

//Fredrik



5 Responses to “En Svensk tiger – kanonbilder…”


  1. 1 Uniform modell 39. « Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)
  2. 2 Bild och blogg torka. « Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)
  3. 3 Regementes dag 1945 (eller nått) « Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)
  4. 4 Karolinerna « Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)
  5. 5 Närspaningsradarn i Laröd | Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)

Leave a Reply

