Jenny

31May10

Jag skrev tidigare om söndagens äventyr i Alnarpsparken och om naturfotoförbudet. Nu är det dags att presentera den första av två modeller. Först ut är Jenny som är mycket trevlig att jobba med och omöjlig att misslyckas med, se själv.

Klicka för större bild.

Klicka för större bild.

Klicka för större bild.

Klicka för större bild.

Klicka för större bild.

Klicka för större bild.

Klicka för större bild.

Klicka för större bild.

Klicka för större bild.

Klicka för större bild.

Klicka för större bild.

Klicka för större bild.

Kom gärna med konstruktiv kritik på dessa bilderna, det är så man lär sig.

//Fredrik



5 Responses to “Jenny”

  1. 1 Jenny

    Tack så mycket🙂 väldigt fina bilder!

  2. Mycket bra porträtt Fredrik! Gillar många av dem. Bra ljus och färg på dem. Jag tror bilderna hade blivit ännu vassare om du kapat bort ungefär hälften av “luften” ovanför modellen på alla bilder.

    Jag är imponerad. Bra jobbat!

    Mvh, Rei

    • Hur fungerar vitbalansen? jag fick höra från annan källa att bilderna skulle vara gulaktiga, stämmer det? För mig ser de bra ut.

      Mängden luft ovanför huvudet…. suck, av någon dum anledning så centrerar jag ofta huvudena på bilderna… så en del har jag skurit bort… Det kommer ett blogginlägg om mina reflektioner om portättfoto lite senare, så håll ögonen öppna.

      //Fredrik

      • Ja, första, näst sista och sista bilden av Jenny är gulaktig. Vitbalansera i efterhand mot en grå, svart eller vit yta i bilden. Ökar man färgmättnad i bilden så får man vitbalansera igen. Det är lite konflikt när man mixar dagsljus och blixtljus.

        Om där inte är någon grå, svart eller vit yta i ett porträtt, så brukar jag vitbalansera mot ögats vita del.

        Ja, porträttkomposition är inte lätt. Du kan se hur jag komponerat och hur jag behandlar luften i bilden, på mina porträtt.


  1. 1 Josefine « Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)

Leave a Reply

