Insektsmacro

23Jul10

Trotts hårt ljus och hård vind begav jag mig ut en runda i Alnarp i dag, för att se om jag kunde fånga några intressanta macrobilder. Började med att leta fjärilar inne i parken, men det blåste förmycket jag hittade några påfågelsöga men lyckades inte få någon bra bild. Jakt lyckan vände ute vid dammarna i “skogen” där det förvisso var lika blåsigt, men där fanns det gott om trollsländor. Efter ca 30-40 minuter jakt lyckades jag fotografera Blodröd ängstrollslända (Sympetrum sanguineum). Jag såg även en guldig trollslända (troligen Guldtrollslända) men lyckades inte få någon bra bild.

Blodröd ängstrollslända.

Blodröd ängstrollslända.

Blodröd ängstrollslända.

Blodröd ängstrollslända.

Jag roade mig även med att fotgrafera lite “blommor & bin” samt nyckelpigor.

Nyckelpiga.

Nyckelpiga.

Är man stor och stark.... ska man behålla blomman själv.

Är man stor och stark.... ska man behålla blomman själv.

Söndagen den 1:a augusti kommer Rei att hålla en workshop om naturfoto i Alnarpsparken, detta är ett tillfälle man inte får missa. Rei lade upp en inbjudan i sin blogg på fotosidan.se, det positiva är att FS nu lyfter fram initiativet till nyheterna på sidan (se FS).

Några tidigare workshops:

Vill man deltaga i workshopen kontaktar man Rei.

//Fredrik



2 Responses to “Insektsmacro”

  1. Tack Fredrik för gratisreklamen!🙂


  1. 1 En liten larv. « North and South Photoblog

Leave a Reply

