Aj – inte mer macro från Alnarp…

01Aug10

Jo i dag får ni lite mer bilder från Alnarp, då det äntligen var dags för Reis beryktade workshop i naturfoto. Jag och Mats hade planerat att leka med macro och blixtar, detta passade mig utmärkt eftersom jag redan har plåtat allt annat. Min senaste tur i Alnarp gav ju mig en massa bilder på byggnaderna i Alnarpsområdet, dessutom var det naturfoto som var målet.

En macrobild på en humla.

En macrobild på en humla.

Ovanstående bild är tagen med två externa blixtar som Mats höll åt mig, teckniken är inte helt lätt efter som man är två personer som ska försöka sikta in sig på samma objekt. “Assistenten” som håller blixtarna vet inte alltid vilket objekt fotografen siktar på så i bland hamnar ljuset fel.

Mats under en regnskur.

Mats under en regnskur.

En kort regnskur gav oss en välbehövd pause från fotograferandet, även om det inte blev så lång pause för mig (jag kan ju plåta även om det regnar. Jag har ju som bekant gått och väntat på regn i mer än en månad nu.

Regnvåta blommor.

Regnvåta blommor.

Efter regnet...

Efter regnet...

När de andra gick ut i “skogen” fortsatte jag och Mats med att vara osociala och experimentera med blixtarna.

Än en humla.

Än en humla.

Mats in action.

Mats in action.

Det blev till slut ganska många bilder, så vi får se när och om jag delar med mig av fler bilder. Jag testade även att plåta humlor och bin med hispeed synk på blixten, men det var lite för grått för att bilderna skulle bli riktigt så bra som jag vill ha dom.

Vill man se lite av mina tidigare Alnarpsbilder kan man bla kolla:

Äntligen lite regn (100730) – bort bildspel om byggnaderna i området.

Insektsmacro 2 (100727).

Insektsmacro (100723).

Alnarp The Movie 2.0 – Bildspel om årstidsväxlingarna i Alnarpsparken.

Man kan även ta en titt i North & South Photoblog.

Jag vill passa på att tacka Rei och de andra deltagarna.

//Fredrik



No Responses Yet to “Aj – inte mer macro från Alnarp…”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

