Jag är fast…

19Sep10

Hjälp jag har fått dille på att beskära mina bilder med formfaktorn 16:9, jag vet inte varför men jag tycker många bilder vinner på det formatet speciellt när det handlar om landskap.

Vintrigt Alnarp i 16:9

Vintrigt Alnarp i 16:9

Kanske beror det på att bildskärmen är widesceen, men då borde jag ha börjat gilla formatet för länge sedan. En annan anledning kan vara att med formfaktor 16:9 får man lite mindre förgrund och himmel med i bildrutan, vilket just landskapsbilder tjänar på. I normala fall när jag jobba med annat formfaktor än kamerans 3:2, i vanliga fall 1:1 brukar jag ha beskärningen klar i huvudet redan när jag tar bilden. Men nu handlar det om jag ser bilden annorlunda efter att den är tagen. Vem vet, jag kanske börjar se bilderna i 16:9 också i framtiden.

Skog i 16:9

Skog i 16:9

Damm i 16:9

Damm i 16:9

//Fredrik



No Responses Yet to “Jag är fast…”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

