12 bilder.

31Dec10

Eftersom jag saknar egen fri vilja så måste jag efterapa alla andra fotobloggar och lägga upp årets bästa bilder, eller? Jag har ett bättre förslag, jag skiter i att lägga upp årets bästa bilder, de har ni ju ändå redan sett. Ingen egotripp och ingen “mina bästa bilder 10”, hur ska jag då avsluta året. Jag snor helt enkelt lite snygga landskapsbilder från en annan blogg och lägger upp… konstig sammanträffande att han jag snor bilderna i från också har samma för och efternamn som mig (se källa), och att han gillar att plåta i alnarp.

2010

Januari:

Året började med snö, kyla och en runda till Skärlid och Söderåsens nationalpark. En mycket lyckad tur som gav massor av bilder även om de flesta ser ut att vara svart & vita, men vad gör det. Dagens fotosession av slutades med en utsiktsbild från Hjortspånget.

Skäralid 2010-01-06

Skäralid 2010-01-06

Källa: N&S

Februari:

Vinter höll i hela februari också och Öresund och Lommabukten frös till is, inte helt men ändå så pass mycket att man kunde gå ut på isen och hitta nya motiv som aldrig haft möjligheten att utforska tidigare. Det blev ett par rundor med is bilder. Kul att utforska och fotografera något som man sällan har chansen att uppleva.

Lomma 2010-02-24

Lomma 2010-02-24

Källa: N&S

Mars:

Även mars envisades med att till en stor del vara vinter åtminstone halva månaden, vilket gav än fler bra vinterbilder i från bland annat Alnarpsparken. Förutom en massa bilder bjöd marsmånad på “Skånsk Naturfotofestival” till vilken jag lurade med Rei. Festivalen var mycket intressant och jag hoppas på att kunna besöka den 2011 också.

Alnarpsparken 2010-03-04

Alnarpsparken 2010-03-04

Källa: N&S

April:

I april var kom våren i gång och fotograferande blev mer intensivt för utom vår blommorna i slutet av månaden minns jag att jag och Rei gjorde två försök att promenera sträckan Rydebäck -> Glumslöv var av det ena försöket regnade bort, men det andra försöket blev lyckat även om det blåste. Även min cykel kom fram vilket resulterade i en tur upp mot Landskrona och lite fina bilder på vägen. April innebar även speedway premiär, med en spännande match mellan Gnistorna och Nässjö

Barsebäck 2010-04-06

Barsebäck 2010-04-06

Källa: N&S

Maj:

Maj är högsäsong för mig, massor av macro och en hel del landskapsbilder på Kronetorp och gula härliga rapsfält. Förutom en massa naturfoto så blev jag meddragen till Djuramossa, där jag bland annat fick kanonbilder. Jag han med två rundor till Dalby och Dalbyhage, var av jag minns att det spöregnade och blåste något otroligt när jag cyklade hem från den ena. Jag fick även möjligheten att prova på porträtt fotografering i alnarpsparken, även detta var en lätt blöt upplevelse.  Modellerna var Jenny och  Josefine.

Dalby 2010 05 04

Dalby 2010 05 04

Källa: N&S

Juni:

Tydligen så var juni en ganska blöt månad och jag fick dille på sniglar, inget fel i det men ändå. Nationaldagen firades på P7 och Regementetsdag, vilket var lite speciellt då det var sista kullen värnpliktiga som skulle mucka. Förutom att fotografera i närområdet åkte jag ända bort till Genarp för att njuta av en varm sommar dag i skogen.

Alnarp 2010-06-15

Alnarp 2010-06-15

Källa: N&S

Juli:

Min lille “Padawan” var med ute och fotograferade en runda i Genarp, bildskörden där i från blev inte så våldsamt stor. Det blev dess mer bilder i mina besök i Skäralid, var av en tur var nattlig fotorunda. Passade även på att åka på utlandssemester. Nu har jag skrivit så långt inlägg att ingen kommer läsa det, så hädanefter skriver jag bara någon obegriplig sörja.

Skäralid 2010-07-16

Skäralid 2010-07-16

Källa: N&S

Augusti:

Höjdpunkten i Augusti var besöket på Zoo i Köpenhamn som avslutades med ett besök i Dragör, jag minns inte när jag var i Dragör senast. Hösten började även göra sig påmind, med regn (mycket regn) och den första höst stormen drog in över Skåne.

Lomma 2010-08-24

Lomma 2010-08-24

Källa: N&S

September:

Fortfarande ingen direkt höst i sikte, jag började månaden med att ge mig i kamp med skateboardåkare både i Stapelbäddsparken och ute på Sibbarp, Sibbarp var helt klart bästa stället. September är en bra månad då det börjar bli mörkare på kvällarna och man kan ta lite nattbilder i Arlöv (eller jaga ylande).

Alnarp 2010-09-08

Alnarp 2010-09-08

Källa: N&S

Oktober:

Oktober var en kass månad och jag missade nästan alla höstfärgerna då min kamera plötsligt gav upp, väldigt olägligt mitt under “Mardals plöjardag“. Jag testade att använda min gamla Canon S3 men det ville sig inte riktigt nu när jag vant mig vid en system kamera. Till slut löste det sig och jag kunde få lite höstbilder.

Arlöv 2010-10-16

Arlöv 2010-10-16

Källa: N&S

November:

November är en sådan där trist och mörk och grå månad, det brukar inte bli så himla mycket bilder. Jag vann min första fototävling och fick en skrivare, vilket i sig inte är helt fel.  Den 21:a november skrev jag att det inte var någon snö i Skåneland. Den 28:e kommer mina första vinter bilder och då hade det snöat ett par dagar innan.

Mardal 2010-11-28

Mardal 2010-11-28

Källa: N&S.

December:

Och till slut December, som 2010 var extremt kall och vit. Men julen och allt som hör till gjorde att det blev få bra fototillfällen. Det blev dock en lång runda med klar blå himmel och massor av snö.  Det blev så mycket bilder att jag var tvungen att göra ett bildspel.

Arlöv 2010-12-22

Arlöv 2010-12-22

Källa: N&S

Oj mitt inlägg blev så långt att om jag inte både vinner Pulitzerpriset och Nobelpriset i Litteratur så kommer jag nog aldrig vinna några sådana priser. Och nå återstår det bara att göra som alla andra och önska er alla ett GOTT NYTT (FOTO) ÅR.

//Fredrik



No Responses Yet to “12 bilder.”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

