Egoist?

11Oct11

I dag ska jag vara riktigt egoistisk och bara publicera bilder på mig själv. Veckans uppgift var självportätt, det är inte det lättaste att ta även om man har så snygg och medgörlig modell som mig. Det blev ett hopkok av nya och gamla bilder idag.

Damn... I'm looking good...

Damn... I'm looking good...

Bilden ovan är tidigare publicerad 101001. Ljusstättningen är ganska enkel, bakom mig finns ett fönster med ett vitt lakan som solen lyser igenom och för att lätta upp ansiktet har jag använt en reflexskärm. Svårare än så behöver det inte vara.

Det är bara jag.

Det är bara jag.

Även denna bilden har en väldigt enkel ljussättning. En blixt med snoot för att kontrollera ljuset, sedan gäller det bara att ha det mörkt nog i rummet. Bilden är tidigare publicerad 101226.

Jag borde citera Duke Nukem igen

Jag borde citera Duke Nukem igen

Porträtt i solnedgång kan vara effektfullt och snyggt, dessutom är de lite av en utmaning att göra. Låter man blixten ta över så försvinner den fina solnedgången, och använder man inte någon blixt blir det bara en stilluet. Dessutom så har man högst 20 minuter på sig att ta alla bilder så det gäller att jobba snabbt. Bilden är från 110212.

Jag och mina kloner.

Jag och mina kloner.

Ovanstående bild är en gruppbild på mig och min fotostab. Hade det varit så väl så hade jag varit glad, bilden är ett montage gjort i Gimp. Jag minns inte när bilden ursprungligen publicerades. kameran stod på stativ samt jag använde manuella inställningar för att få samma ljus på alla delbilderna.

Mitt vanliga jag.

Mitt vanliga jag.

Mitt vanliga jag på min vanliga plats, största skillnaden är att jag själv är med på bilden. Jag hittade några spännande småsvampar på stubben och jag var bara tvungen att roa mig med macrofotografering.

En macrobild.

En macrobild.

Ovan ser vi vad jag fångade med macrot, och jag förnekar allt om att bilden skulle råka vara ett montage gjort med Gimp. Det finns faktiskt så små tomte Fredrikar som springer runt och plåtar i Alnarpsparken. Till nästa vecka ska vi ta lite landskapsbilder, det känns lite mer “hemma” än att hålla på med självportätt.

//Fredrik



No Responses Yet to “Egoist?”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

